Vernieuwend Leiderschap in PO

Opdrachtgever: Delta Onderwijs (po); Arbeidsmarktplatform primair onderwijs
Jaar: 2018

Vernieuwend Leiderschap in PO

Er is niet één manier van vernieuwen. Schoolleiders uit het primair onderwijs zijn in het actieonderzoeksprogramma Vernieuwend Leiderschap op zoek gegaan naar wat vernieuwend leiderschap voor hen, hun team en de school in de praktijk inhoudt. In dit programma creëerde het projectteam met de coaches ruimte en ondersteuning voor schoolleiders om lerend te vernieuwen in een divers landelijk netwerk van collega-schoolleiders. Iedere schoolleider werkte een jaar lang aan een eigen vraagstuk uit zijn of haar eigen praktijk. De persoonlijke ontwikkeling werd ondersteund door feedback en coaching.

Steeds betere vragen stellen

Hoe pak je de beoogde vernieuwing aan? Hoe vorm je de contouren van de verandering in de eerste plaats met je team? Weet iedereen waarom de verandering nodig is en onderschrijven zij de noodzaak? En hoe leer je met collega-schoolleiders van elkaars praktijksituatie? Welke aannames heb je opnieuw onderzocht?
Dit bleken sleutelvragen te zijn in het proces van verandering in de deelnemende scholen.

Wat heeft het deelnemers gebracht?

Lees in deze publicatie meer over de ervaringen van de deelnemers en de opzet en werkprincipes van het leerprogramma. Ook vind je hier tips en geleerde lessen. Martine Maes van Interventures was één van de oprichters en ontwikkelaars van dit programma.

Interesse?

Voor schoolleiders die geregistreerd zijn in het Schoolleidersregister PO geldt dat je certificaat herregistratie voor twee thema’s oplevert: Leidinggeven aan verandering en Persoonlijk leiderschap.
Neem contact op met Interventures om de mogelijkheden te bespreken voor een in company programma in je bestuur.

[easy-social-share counters=1 counter_pos="insidename"]